Синявський О. Найголовніші правила української мови... 1929

Матеріал з Хронологія мовних подій в Україні: зовнішня історія української мови
Перейти до: навігація, пошук

ПЕРЕДМОВА.

Ніде ніхто й ніколи не може вивчитися якоїсь мови практично в таких розмірах, як це потрібно для щоденного вжитку людині інтеліґентної професії, без належного мовного оточення. Хоч мовне оточення й не одинока умова такого вивчення, та без нього годі й думати за більш-менш серйозне засвоєння мови. Щоденне читання часописів, книг, розмова, письмо, вуличні написи, плякати, афіші, театр — ось та нормальна мовна атмосфера, де може нормально організовуватися мова окремої людини. Навіть в умовах одномовноі школи значіння оточення й повсякденної практики дужо велике для формування мови людини, подвійно, потрійно велике воно в таких умовах, коли мову доводиться засвоювати вже по школі, отже щонайбільше з самого оточення й прпрактики. А в такому як раз стані шірокі верстви інтеліґенції на Україні щодо української мови.

Звичайно, тепер, на 12 р. революції на Україні майже німає, людини інтеліґентної професії без певного обізнання з українською мовою, та пересічний рівень того обізнання взагалі недостатній, і, треба признатися, не завсіди недостатній він тільки з причин суб'єктивних. Причини об'єктивні, оте саме мовне оточення і по cей час іще не абияк перешкоджає засвоїти чистої й поправної літературної української мови. Досить указати на такі непоправні часто написи на вивісках, штампах, блянках тощо, що так дезорганізують мову людей і спантеличують їх. Та й сам правопис донедавна був не зовсім впорядкований і зовсім анархічний у практиці, і тільки власне тепер, по виході „Українського правопису" Державної Комісії, ця сторона мови цілком унормована.

Міч u мом кішжочі:и, }>озумівться, не навчити когось української мови, бо навчишся мови можна насамперед .». широкої мовної п]>актпкн, її мета допомогти иабути псіїпогпі її правильної звички в уживанні окремих мовних рпл і в у м і: ні а х с л о в а, усунути вагання при письмі π і .імові, тобі о при активному користуваииі мовою. Бездоганна „письменність'4 у межах окремого слова, тобто ііміпніі напитати чи вимовити певну форму слова в іки, ііраиііом\ іяп ляді--де зк мінімум знання літературної мови,

<ни»ч'іІ.ІКч>гі»і'і ί.π,ΐ ці)! /мп.^іріі j ЦТ'Л:1І ΐ'ίΜΙΤίΙΟί Професії. Що- uраї-.їм. і'· і'.'і.ііі! \ ї,|цііііі.?.мціГшіи лрііісгпці Іноді на так ГЛііШІІІ „1 р:«.\іМ ІІШ.І" Іі ООМгжу 10 І МЇЯ, Па.-Ш ШаіОЧИ Η боку ЛС- υΊΐι.'.ν, синии-у, ;ы»· то іііко, ґ>удо In1- мінімум, а нікчемний οι ріі.«н: ,п:иііл:і мог.ц, г>о справжнього ;ша.ннн літературної ΜπίϊΙί ІіаВІц, \ НіІІІМОИПіИЛ· ]Ні:»МІ|)!іХ 110 МпЖПЯ ИіШуТИ без M()j;n«ut» о.і»ч<чіііл ii моиної практики, звідкіля головним чиним і cii!<i!';\},iii)ii,c;i іниріоні оломоіпн локсшаі, сиита- j ' Таиіі.м чшічм „ilaiirojioiuLijui правила уїсраїнсьісої моли" іпї ιι«·|»·λ\·<·ιμ граміііпчнии ловідітшс дл'я дорослих у ме- ѵкаχ п)і;ігиіш«*у, М'»р«)чѵи)гіі', ортгюиії', фоиспиш укр. літер. М'»і;і!. :». η,τΐίοΓο «i'»|,y. Ί Η Β Μ<ν/ΚΊ1Χ МІНІМЯЛЬНИХ ВИМОГ ДО НСЇ Іі уми1;;іл ^'Ми"і'):иіом> і! IIι»{>:>ї;U!f>IJ(HN> ВПВЧ(МШЯ ίί, 3 Др.ѴГОІ^О. <'нни.'іііілч ііп.і кшг/ксіиі Иііл«м;ппм чином :jxMo>ico впкори-

  • м«.'В\г..« ι η u мп.і.'п upił іИ'им м іші і ii \миві, що лексично та

сії!! і ак< πΊϋι· іино мгіЬіі іи>і;і;икча··, іїОагачусіьин ііого мов- ИпіО Ир Π.Ί HL »:»> Іі λ1,·»Ηΐ1ΠΜ «МО'ЦіПНЯМ, Сю ЦІ ОііфОИИ МОВИ π и,»п\ ι; π и і,·-.;; \і:ии;и внк.ііпчно в и|)актни,і. і»··»1 'їх іі;ч »ї іььчї іиі г.чмі довідки придасться ця кпи- іич'Чі.а: Μ'Γ,ΐ.ί!,: .·> лп ц«ч;ч»рінѵіати іі більш систематично ьпвчаіочп Μ·)ΐ.ν, ітпр., па i;-yjHł.ax. Головним чином до за- посування і;(ш;і:гчмі маючи на увааі, подаю я додатком маг<чрі:і:і на п|і:!К'іпчін вправи, іи^кчипиіі мовним утилі!а- рплмом іа і.і'м.іо ііоі|м>пц иипча'іи мову т1лі>кл на широкій оа.п мовної пракіпі.и, :ѵ»і;рема читання напкраїцих творів украпі<м»к'ог<» шпм.мі'їН'/Пїа. Г.'Пів.іячи іїп.г (їут-пракінчнс завдапіш ії оріе.итуючнся па дорог.:лі\ і .шаі'ічмнх і;і „граматикою" хоча б Іншої moimi, ".poi.s м\ -\<\ я .іов'чм по іпго])есуіосл граматичною тер- Miii()t'ioiii:io І по подаю зайвого безумовно відомого сполси- вачам і:ли:і.ч'чкп граматичної о маторіялу. о. а