Опоненти єзуїтів – протестанти – теж створили власну мережу новолатинських шкіл в Україні, загальне число яких, враховуючи й елементарні, сягало понад півтораста. Помітним явищем серед них були, зокрема, кальвіністські гімназії в Дубецьку Перемишльської землі та Панівцях поблизу Кам'янця (при останній навіть діяла власна друкарня). Проте особливої слави зажила [[Социніанські школи|социніанська школа]] в Киселині на Волині, куди 1638 р. після закриття освітнього центру [[Социніани|социніан]] у польському Ракові перемістились професорсько-наукові сили Раківської академії, протеговані волинськими магнатами-протестантами Чапличами і Сенютами. Киселинська академія, якій всупереч прокатолицьким настроям сейму вдалося протриматися до 1644 р., стала вищим навчальним закладом з теологічним класом для підготовки аріанських проповідників та вчителів усієї Речі Посполитої. Дехто з аріанських теологів, переслідуваних у Польщі (як Теофіл Молітор чи Криштоф, Ян і Петро Статоріуси), знайшли притулок у володіннях волинян Гойських та киян Немиричів. Це автоматично підносило рівень шкіл, що існували в центрах маєтків тих і других – у Гощі на Волині та Черняхові на Житомирщині.
 
Опоненти єзуїтів – протестанти – теж створили власну мережу новолатинських шкіл в Україні, загальне число яких, враховуючи й елементарні, сягало понад півтораста. Помітним явищем серед них були, зокрема, кальвіністські гімназії в Дубецьку Перемишльської землі та Панівцях поблизу Кам'янця (при останній навіть діяла власна друкарня). Проте особливої слави зажила [[Социніанські школи|социніанська школа]] в Киселині на Волині, куди 1638 р. після закриття освітнього центру [[Социніани|социніан]] у польському Ракові перемістились професорсько-наукові сили Раківської академії, протеговані волинськими магнатами-протестантами Чапличами і Сенютами. Киселинська академія, якій всупереч прокатолицьким настроям сейму вдалося протриматися до 1644 р., стала вищим навчальним закладом з теологічним класом для підготовки аріанських проповідників та вчителів усієї Речі Посполитої. Дехто з аріанських теологів, переслідуваних у Польщі (як Теофіл Молітор чи Криштоф, Ян і Петро Статоріуси), знайшли притулок у володіннях волинян Гойських та киян Немиричів. Це автоматично підносило рівень шкіл, що існували в центрах маєтків тих і других – у Гощі на Волині та Черняхові на Житомирщині.
   −
Врешті, говорячи про нову освітню хвилю, не можна обминути й Руської уніатської церкви. Перші кроки в напрямі створення власної школи зробив митрополит [[Іпатій Потій|Іпатій Потій]] (1600-1613), який на власний кошт заклав у 1609&nbsp;р. школу гімназіального типу при єпархіальному соборі м.&nbsp;Володимира-Волинського, де, згідно з королівським привілеєм, дозволялося навчати <i>всіх наук языком грецким, латинским, словенским</i> [тобто, по-церковнослов'янському], <i>польским и руским</i> (у 1639&nbsp;р. аналогічне училище було відкрите у Холмі). Ширша освітня програма почала реалізуватися після 1617&nbsp;р., коли за ініціативою митрополита [http://uk.wikipedia.org/wiki/Рутський_Велямин_Йосиф Йосифа-Веляміна Рутського] було реформоване уніатське чернецтво, про що згадувалося вище. [[Василіани]] отримували 26 щорічних безкоштовних стипендій у Грецькій колегії в Римі та папських колегіях Оломоуца, Праги, Відня, Браунсберіа і Вільна. Сюди ж прибувало чимало світської молоді і поза квотою. Наприклад, між кінцем XVI&nbsp;&ndash; серединою XVII&nbsp;ст. у Браунсберзі навчалося понад 50 хлопців-русинів, в Оломоуці&nbsp;&ndash; близько 25, у Празі&nbsp;&ndash; 10, у Відні&nbsp;&ndash; до 10, у Вільно&nbsp;&ndash; понад 50. Особливим авторитетом користувалася Грецька колегія, через яку впродовж першої половини XVII&nbsp;ст. пройшло найбільше майбутніх ієрархів [[УГКЦ|уніатської церкви]], як сам Рутський, Ілля Мороховський, [http://uk.wikipedia.org/wiki/Селява_Антоній_Анастасій Афанасій Селява], Лев Кревза, [http://uk.wikipedia.org/wiki/Почаповський_Єремія Єремія Почаповський], [http://uk.wikipedia.org/wiki/Рафаїл_(Корсак) Рафаїл Корсак], Никифор Лозовський, [http://uk.wikipedia.org/wiki/Терлецький_Антін Адам Терлецький], Кипріян Жоховський та ін.
+
Врешті, говорячи про нову освітню хвилю, не можна обминути й Руської уніатської церкви. Перші кроки в напрямі створення власної школи зробив митрополит [[Іпатій Потій|Іпатій Потій]] (1600-1613), який на власний кошт заклав у 1609&nbsp;р. школу гімназіального типу при єпархіальному соборі м.&nbsp;Володимира-Волинського, де, згідно з королівським привілеєм, дозволялося навчати <i>всіх наук языком грецким, латинским, словенским</i> [тобто, по-церковнослов'янському], <i>польским и руским</i> (у 1639&nbsp;р. аналогічне училище було відкрите у Холмі). Ширша освітня програма почала реалізуватися після 1617&nbsp;р., коли за ініціативою митрополита [http://uk.wikipedia.org/wiki/Рутський_Велямин_Йосиф Йосифа-Веляміна Рутського] було реформоване уніатське чернецтво, про що згадувалося вище. [[Василіани]] отримували 26 щорічних безкоштовних стипендій у Грецькій колегії в Римі та папських колегіях Оломоуца, Праги, Відня, Браунсберґа і Вільна. Сюди ж прибувало чимало світської молоді і поза квотою. Наприклад, між кінцем XVI&nbsp;&ndash; серединою XVII&nbsp;ст. у Браунсберзі навчалося понад 50 хлопців-русинів, в Оломоуці&nbsp;&ndash; близько 25, у Празі&nbsp;&ndash; 10, у Відні&nbsp;&ndash; до 10, у Вільно&nbsp;&ndash; понад 50. Особливим авторитетом користувалася Грецька колегія, через яку впродовж першої половини XVII&nbsp;ст. пройшло найбільше майбутніх ієрархів [[УГКЦ|уніатської церкви]], як сам Рутський, Ілля Мороховський, [http://uk.wikipedia.org/wiki/Селява_Антоній_Анастасій Афанасій Селява], Лев Кревза, [http://uk.wikipedia.org/wiki/Почаповський_Єремія Єремія Почаповський], [http://uk.wikipedia.org/wiki/Рафаїл_(Корсак) Рафаїл Корсак], Никифор Лозовський, [http://uk.wikipedia.org/wiki/Терлецький_Антін Адам Терлецький], Кипріян Жоховський та ін.
    
Зведену чисельність новолатинських гуманістичних шкіл гімназіального і підвищено-гімназіального рівня, які функціонували на території України-Русі в час, про який ідеться, подаю задля зручності в таблиці:
 
Зведену чисельність новолатинських гуманістичних шкіл гімназіального і підвищено-гімназіального рівня, які функціонували на території України-Русі в час, про який ідеться, подаю задля зручності в таблиці:
 
Тримовність українського письменства того часу є, без сумніву, явищем барвистим і неповторним, ба&nbsp;&ndash; навіть феноменальним, оскільки пишучи польською (як [[Мелетій Смотрицький]] або Сильвестр Косів), слов'янською (як [http://uk.wikipedia.org/wiki/Захарія_Копистенський Захарія Копистенський]) чи латиною (як Іван Домбровський чи [[Юрій Немирич]]), людина не переставала бачити світ очима своєї <i>милої Русі</i> і середовища, яке її виплекало. Однак побоююсь, що наш пієтет перед цим яскравим феноменом чимось подібний до захоплення туриста вузенькими вуличками середньовічного міста, тобто не бере до уваги дискомфорт проживання в ньому людей давнини. Для людини середньовіччя (а саме з ним ще пов'язана своїм глибинним корінням Русь) можливість вибору порушувала звичну логіку усталених віками канонів поведінки. Новизна і варіативність життя, доповнена розмаїттям мовних навичок, вносила хаос і сум'яття у світ стабільних цінностей, зводячи їх з неусвідомленого рангу єдино можливих до рангу нижчоцінносних.
 
Тримовність українського письменства того часу є, без сумніву, явищем барвистим і неповторним, ба&nbsp;&ndash; навіть феноменальним, оскільки пишучи польською (як [[Мелетій Смотрицький]] або Сильвестр Косів), слов'янською (як [http://uk.wikipedia.org/wiki/Захарія_Копистенський Захарія Копистенський]) чи латиною (як Іван Домбровський чи [[Юрій Немирич]]), людина не переставала бачити світ очима своєї <i>милої Русі</i> і середовища, яке її виплекало. Однак побоююсь, що наш пієтет перед цим яскравим феноменом чимось подібний до захоплення туриста вузенькими вуличками середньовічного міста, тобто не бере до уваги дискомфорт проживання в ньому людей давнини. Для людини середньовіччя (а саме з ним ще пов'язана своїм глибинним корінням Русь) можливість вибору порушувала звичну логіку усталених віками канонів поведінки. Новизна і варіативність життя, доповнена розмаїттям мовних навичок, вносила хаос і сум'яття у світ стабільних цінностей, зводячи їх з неусвідомленого рангу єдино можливих до рангу нижчоцінносних.
   −
Це добре простежується у сфері віровизнання. Роздвоєння Руської церкви на православну й уніатську мало за наслідок не тільки соціальну дестабілізацію, але й відтік значної частини вірних до католицизму. Надто поверхово було б звести це явище до самих тільки пошуків вигоди. Тріщина в прадавній батьківській вірі внесла дисбаланс у релігійну свідомість індивида, розгойдуючи його між старою й новою церквами, аж доки, як часто й траплялося, він не робив свого вибору на користь третього&nbsp;&ndash; чужого, але певного берега. Цілком очевидно, шо Руська церква напередодні унії потребувала <i>направи</i> і що унія закладала можливості для цього. Однак не менш очевидно й те, що Берестейська акція 1596&nbsp;р. з багатьох причин виявилася невдалою, а могилянське оздоровлення православ'я&nbsp;&ndash; просто запізнілим стосовно тієї частини вірних, котра стомилася від протистояння і віддала перевагу Римському обрядові.
+
Це добре простежується у сфері віровизнання. Роздвоєння Руської церкви на православну й уніатську мало за наслідок не тільки соціальну дестабілізацію, але й відтік значної частини вірних до католицизму. Надто поверхово було б звести це явище до самих тільки пошуків вигоди. Тріщина в прадавній батьківській вірі внесла дисбаланс у релігійну свідомість індивида, розгойдуючи його між старою й новою церквами, аж доки, як часто й траплялося, він не робив свого вибору на користь третього&nbsp;&ndash; чужого, але певного берега. Цілком очевидно, що Руська церква напередодні унії потребувала <i>направи</i> і що унія закладала можливості для цього. Однак не менш очевидно й те, що Берестейська акція 1596&nbsp;р. з багатьох причин виявилася невдалою, а могилянське оздоровлення православ'я&nbsp;&ndash; просто запізнілим стосовно тієї частини вірних, котра стомилася від протистояння і віддала перевагу Римському обрядові.
    
За характерний приклад розбалансованого світовідчуття може служити зміна обряду в екстремальних ситуаціях, ніби в гарячковому пошуку "надійнішої" віри, яка захистить і врятує від хвороби, лиха, полону. Саме так, смертельно захворівши в тяжкому Московському поході 1610&nbsp;р., прямо у військовому таборі прийняв католицтво князь Роман Кирикович Ружинський, який ще 1600&nbsp;р. вписав себе до почесного листа [[Львівське братство|Львівського братства]]. Аналогічним шляхом прийшли до Римської церкви брати-князі Кароль і Самійло [http://www.history.org.ua/index.php?l=EHU&verbvar=Koretsk%B3_rid&abcvar=14&bbcvar=18 Корецькі], виховані в строгому православ'ї, яких ні освітня мандрівка на Захід, ні вояцька служба в королівському війську, тобто переважно в католицькому оточенні, не відвернули від віри предків. Сподіваючись чуда, Кароль дав обітницю змінити обряд під час полону й ув'язнення в Стокгольмі 1608-1613 років, а Самійло&nbsp;&ndash; у стамбульській фортеці, куди його привезли як бранця після поразки від татар 1616&nbsp;р. В переддень страти став католиком навіть козацький герой [http://uk.wikipedia.org/wiki/Іван_Сулима Іван Сулима]. Описуючи цей факт, Альбрехт Радзивил у своєму щоденнику лаконічно констатує:
 
За характерний приклад розбалансованого світовідчуття може служити зміна обряду в екстремальних ситуаціях, ніби в гарячковому пошуку "надійнішої" віри, яка захистить і врятує від хвороби, лиха, полону. Саме так, смертельно захворівши в тяжкому Московському поході 1610&nbsp;р., прямо у військовому таборі прийняв католицтво князь Роман Кирикович Ружинський, який ще 1600&nbsp;р. вписав себе до почесного листа [[Львівське братство|Львівського братства]]. Аналогічним шляхом прийшли до Римської церкви брати-князі Кароль і Самійло [http://www.history.org.ua/index.php?l=EHU&verbvar=Koretsk%B3_rid&abcvar=14&bbcvar=18 Корецькі], виховані в строгому православ'ї, яких ні освітня мандрівка на Захід, ні вояцька служба в королівському війську, тобто переважно в католицькому оточенні, не відвернули від віри предків. Сподіваючись чуда, Кароль дав обітницю змінити обряд під час полону й ув'язнення в Стокгольмі 1608-1613 років, а Самійло&nbsp;&ndash; у стамбульській фортеці, куди його привезли як бранця після поразки від татар 1616&nbsp;р. В переддень страти став католиком навіть козацький герой [http://uk.wikipedia.org/wiki/Іван_Сулима Іван Сулима]. Описуючи цей факт, Альбрехт Радзивил у своєму щоденнику лаконічно констатує:
   −
<i>Сулима прийняв католицтво... А був у нього золотий образок, подарований папою Павлом&nbsp;V за геройську битву, у якій він, захопивши турецьку трирему, звільнив 300 полонених і привіз їх до Риму; тож просив, аби ця пам'ятка перемоги була покладена в землю разом з його тілом</i>.
+
<span class="cit">Сулима прийняв католицтво... А був у нього золотий образок, подарований папою Павлом&nbsp;V за геройську битву, у якій він, захопивши турецьку трирему, звільнив 300 полонених і привіз їх до Риму; тож просив, аби ця пам'ятка перемоги була покладена в землю разом з його тілом</span>.
    
Релігійний і мовний дуалізм тогочасного українського суспільства, у якому в дивний спосіб перепліталося вживання в польську культуру як у свою власну з нехіттю до <i>ляхов з их хитростьми</i>, визначив специфічні форми національно-патріотичного піднесення, або, як його нерідко називають, першого культурного відродження України.
 
Релігійний і мовний дуалізм тогочасного українського суспільства, у якому в дивний спосіб перепліталося вживання в польську культуру як у свою власну з нехіттю до <i>ляхов з их хитростьми</i>, визначив специфічні форми національно-патріотичного піднесення, або, як його нерідко називають, першого культурного відродження України.
 
Сарматська ідеологія, проголошуючи культ військової доблесті, патріотизму й боговибраності Польщі як <i>передмур'я християнства</i>, виробила концепцію винятковості політичного устрою Польської держави, що спиралася на апологію громадянських свобод її провідної верстви&nbsp;&ndash; <i>шляхетського народу</i>, ототожнюваного з народом взагалі. Сарматизм витворив власний етикет поведінки, моду, психологію, мистецтво (останнє нерідко називають сарматським бароко). Як тип широко взятої культури, він знайшов своє відлуння і в сусідніх з Польщею краях&nbsp;&ndash; Угорщині, Чехії, Румунії, Хорватії. Цілком зрозуміло, що в орбіту його впливів потрапили Пруссія і Литва, об'єднані в єдиному державному тілі Речі Посполитої. Щодо Русі, то галицька руська шляхта нарівні з польською взагалі стояла біля витоків сарматської традиції. Наприклад, [http://uk.wikipedia.org/wiki/Станіслав_Оріховський Станіслав Оріховський] у 1551&nbsp;р. писав про себе до папи [http://uk.wikipedia.org/wiki/Юлій_III Юлія&nbsp;III] так:
 
Сарматська ідеологія, проголошуючи культ військової доблесті, патріотизму й боговибраності Польщі як <i>передмур'я християнства</i>, виробила концепцію винятковості політичного устрою Польської держави, що спиралася на апологію громадянських свобод її провідної верстви&nbsp;&ndash; <i>шляхетського народу</i>, ототожнюваного з народом взагалі. Сарматизм витворив власний етикет поведінки, моду, психологію, мистецтво (останнє нерідко називають сарматським бароко). Як тип широко взятої культури, він знайшов своє відлуння і в сусідніх з Польщею краях&nbsp;&ndash; Угорщині, Чехії, Румунії, Хорватії. Цілком зрозуміло, що в орбіту його впливів потрапили Пруссія і Литва, об'єднані в єдиному державному тілі Речі Посполитої. Щодо Русі, то галицька руська шляхта нарівні з польською взагалі стояла біля витоків сарматської традиції. Наприклад, [http://uk.wikipedia.org/wiki/Станіслав_Оріховський Станіслав Оріховський] у 1551&nbsp;р. писав про себе до папи [http://uk.wikipedia.org/wiki/Юлій_III Юлія&nbsp;III] так:
   −
<i>Я з племені скіфів, з нації русинів, тобто власне і є сарматом, бо Русь, моя батьківщина, розташована в Європейській Сарматії</i>.
+
<span class="cit">Я з племені скіфів, з нації русинів, тобто власне і є сарматом, бо Русь, моя батьківщина, розташована в Європейській Сарматії</span>.
    
( Етнонімія Оріховського спирається на один з найпопулярніших історико-географічних трактатів того часу "Опис Європейської та Азіатської Сарматії", написаний краківянином Мацеєм Меховським у 1517&nbsp;р. Згодом поняття <i>скіфи</i> стало означати лише татар.)
 
( Етнонімія Оріховського спирається на один з найпопулярніших історико-географічних трактатів того часу "Опис Європейської та Азіатської Сарматії", написаний краківянином Мацеєм Меховським у 1517&nbsp;р. Згодом поняття <i>скіфи</i> стало означати лише татар.)
    
Щоб опукліше уявити переміну просторово-політичних орієнтацій, яка за цим стояла, варто нагадати, що населення Русі впродовж XVI&nbsp;ст. найчастіше окреслювалося збірним словом <i>Русь, а</i> не поняттям <i>руський народ</i>, а Оріховський визначав себе як представника <i>руського племені польської нації</i> [<i>genie Ruthenus, natione Polonus</i>]. Натомість щойно згаданий Домбровський, особа епізодична в культурній палітрі свого часу (що є особливо цінним, бо йдеться не про ментальність лідерів, а про пересічного індивіда), в поетичному захваті оповідає історію не <i>племені</i> [<i>gens</i>], а <i>народу</i> [<i>populus</i>}, закликаючи читачів:
 
Щоб опукліше уявити переміну просторово-політичних орієнтацій, яка за цим стояла, варто нагадати, що населення Русі впродовж XVI&nbsp;ст. найчастіше окреслювалося збірним словом <i>Русь, а</i> не поняттям <i>руський народ</i>, а Оріховський визначав себе як представника <i>руського племені польської нації</i> [<i>genie Ruthenus, natione Polonus</i>]. Натомість щойно згаданий Домбровський, особа епізодична в культурній палітрі свого часу (що є особливо цінним, бо йдеться не про ментальність лідерів, а про пересічного індивіда), в поетичному захваті оповідає історію не <i>племені</i> [<i>gens</i>], а <i>народу</i> [<i>populus</i>}, закликаючи читачів:
Exception encountered, of type "Error"
[e557dc7e] /index.php?diff=3081&oldid=3077&title=%D0%A8%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE_%D0%BA%D1%96%D0%BD%D1%86%D1%8F_XVI_-_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%88%D0%BE%D1%97_%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8_XVI%D0%86 Error from line 434 of /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DairikiDiff.php: Call to undefined function each()
Backtrace:
#0 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DairikiDiff.php(544): DiffEngine->diag()
#1 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DairikiDiff.php(344): DiffEngine->compareSeq()
#2 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DairikiDiff.php(227): DiffEngine->diffLocal()
#3 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DairikiDiff.php(721): DiffEngine->diff()
#4 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DairikiDiff.php(859): Diff->__construct()
#5 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DairikiDiff.php(980): MappedDiff->__construct()
#6 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/TableDiffFormatter.php(194): WordLevelDiff->__construct()
#7 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DiffFormatter.php(140): TableDiffFormatter->changed()
#8 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DiffFormatter.php(82): DiffFormatter->block()
#9 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DifferenceEngine.php(881): DiffFormatter->format()
#10 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DifferenceEngine.php(797): DifferenceEngine->generateTextDiffBody()
#11 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DifferenceEngine.php(728): DifferenceEngine->generateContentDiffBody()
#12 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DifferenceEngine.php(662): DifferenceEngine->getDiffBody()
#13 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DifferenceEngine.php(632): DifferenceEngine->getDiff()
#14 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/diff/DifferenceEngine.php(453): DifferenceEngine->showDiff()
#15 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/page/Article.php(797): DifferenceEngine->showDiffPage()
#16 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/page/Article.php(508): Article->showDiffPage()
#17 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/actions/ViewAction.php(44): Article->view()
#18 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/MediaWiki.php(490): ViewAction->show()
#19 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/MediaWiki.php(287): MediaWiki->performAction()
#20 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/MediaWiki.php(714): MediaWiki->performRequest()
#21 /var/www/html/movahistory.org.ua/includes/MediaWiki.php(508): MediaWiki->main()
#22 /var/www/html/movahistory.org.ua/index.php(41): MediaWiki->run()
#23 {main}